Soft Ride har två huvudfunktioner
1, Enkel och
snabb höj och sänkfunktion
Med ett enkelt handgrepp kan motorcyckeln sänkas eller, höjas
tillbaka till
normalhöjd. Endast en slang att ansluta.
För Softail-modeller med ”Evomotor”
(84-89) går motorcykeln att sänka ca 2” (51mm) från
normalhöjd, man även höja motorcykeln ca 0,5” (13mm).
För Softail-modeller med ”Twincam-motor”
(00-) går motorcykeln att sänka ca 1 3/4” (45mm) från
normalhöjd.
Vid maximal sänkning är man mycket nära genomslagsskydden
för svingen, så att det finns ytterst lite ytrymme kvar för
ytterligare sänkning.
2, En utmärkt stötdämparfunktion
Motorcykeln får en fast och behaglig gång med förbättrat
väggrepp. En avsevärd färbättring jämfört
med originalstötdämparna. Den vanligaste reaktionen hos motorcykelföraren
efter montering är att framgaffeln nog borde ses över.
Soft Ride förenklar flytt av växellådan,
då stötdämparnas diameter är endast 46 mm.
Soft Ride levereras komplett med allt som behövs för montering,
det enda som återanvänds är original fästbultar.
Accumulatorerna är förladdade till rätt tryck.
Med i satsen finns också monteringsanvisning och garantibevis.
Montering
Soft Ride monteras på samma sätt som originalstötdämparna.
Det enda som återanvänds är bultarna (hex shoulder bolt).
Allt annat som behövs finns med i förpackningen. Den montering
som tillkommer är att montera / pressa upp accmulatorn i sitt fäste
i bakre växellådsbalken, montera 2 st klammer som fäster
nivåaccumulatorn i svingaxeln samt att ansluta ledningen från
stötdämparna till nivåaccumulatorn. Den extra utrustning
som behövs är en 5 mm insex nyckel samt en 10 mm öppen
nyckel.
Om Soft Ride monteras på en motorcykel som har lägre vikt än
”normalt”, kan trycket i nivåaccumulatorn behöva
sänkas något. Detta kan enkelt åtgärdas hos en auktoriserad
verkstad.
Hur fungerar det?
Soft Ride är en stötdämpare av De Carbon
typ med en ledningsförbunden accumulator.
I stötdämparen finns en nivåkolv mellan fjädern och
stötdämparens bakre gavel. Det utrymme som finns mellan nivåkolven
och bakre gaveln är kopplat till nivåaccumulatorn. Genom att
variera volymen i detta utrymme kan fjäder, kolvstång och dämpkolv
flyttas fram och tillbaka.
Höj och sänkfunktionen bygger på att trycket i nivåaccumulatorn
är tillräckligt för att motorcykeln olastad höjs till
högsta läge. När sedan föraren sätter sig på
motorcykeln sjunker den till sitt lägsta läge. Kranen kan naturligtvis
stängas i vilket läge som helst. Stötdämparfunktionen
är opåverkad av vilket läge kranen stängs i.
Marginalen mot genomslag blir naturligtvis mindre ju lägre motorcykeln
ställs in.
Det enklaste sättet att beskriva funktionen är att jämföra
med en vanlig höj och sänkbar kontorsstol, där man byter
ut spaken mot en kran. |