Produktbeskrivning

Varför

Soft Ride har två huvudfunktioner

1, Enkel och snabb höj och sänkfunktion
Med ett enkelt handgrepp kan motorcyckeln sänkas eller, höjas tillbaka till
normalhöjd. Endast en slang att ansluta.

För Softail-modeller med ”Evomotor” (84-89) går motorcykeln att sänka ca 2” (51mm) från normalhöjd, man även höja motorcykeln ca 0,5” (13mm).
För Softail-modeller med ”Twincam-motor” (00-) går motorcykeln att sänka ca 1 3/4” (45mm) från normalhöjd.
Vid maximal sänkning är man mycket nära genomslagsskydden för svingen, så att det finns ytterst lite ytrymme kvar för ytterligare sänkning.

2, En utmärkt stötdämparfunktion
Motorcykeln får en fast och behaglig gång med förbättrat väggrepp. En avsevärd färbättring jämfört med originalstötdämparna. Den vanligaste reaktionen hos motorcykelföraren efter montering är att framgaffeln nog borde ses över.

Soft Ride förenklar flytt av växellådan, då stötdämparnas diameter är endast 46 mm.

Soft Ride levereras komplett med allt som behövs för montering, det enda som återanvänds är original fästbultar. Accumulatorerna är förladdade till rätt tryck.
Med i satsen finns också monteringsanvisning och garantibevis.

Montering
Soft Ride monteras på samma sätt som originalstötdämparna. Det enda som återanvänds är bultarna (hex shoulder bolt). Allt annat som behövs finns med i förpackningen. Den montering som tillkommer är att montera / pressa upp accmulatorn i sitt fäste i bakre växellådsbalken, montera 2 st klammer som fäster nivåaccumulatorn i svingaxeln samt att ansluta ledningen från stötdämparna till nivåaccumulatorn. Den extra utrustning som behövs är en 5 mm insex nyckel samt en 10 mm öppen nyckel.
Om Soft Ride monteras på en motorcykel som har lägre vikt än ”normalt”, kan trycket i nivåaccumulatorn behöva sänkas något. Detta kan enkelt åtgärdas hos en auktoriserad verkstad.

 

Hur fungerar det?
Soft Ride är en stötdämpare av De Carbon typ med en ledningsförbunden accumulator.
I stötdämparen finns en nivåkolv mellan fjädern och stötdämparens bakre gavel. Det utrymme som finns mellan nivåkolven och bakre gaveln är kopplat till nivåaccumulatorn. Genom att variera volymen i detta utrymme kan fjäder, kolvstång och dämpkolv flyttas fram och tillbaka.
Höj och sänkfunktionen bygger på att trycket i nivåaccumulatorn är tillräckligt för att motorcykeln olastad höjs till högsta läge. När sedan föraren sätter sig på motorcykeln sjunker den till sitt lägsta läge. Kranen kan naturligtvis stängas i vilket läge som helst. Stötdämparfunktionen är opåverkad av vilket läge kranen stängs i.
Marginalen mot genomslag blir naturligtvis mindre ju lägre motorcykeln ställs in.
Det enklaste sättet att beskriva funktionen är att jämföra med en vanlig höj och sänkbar kontorsstol, där man byter ut spaken mot en kran.